KERÉKPÁROK ÉS KISMOTOROK SZÁLLÍTÁSA

Hosszú és kissé fárasztó út után megérkeztünk a kiszemelt tengerparti kempingbe. Végre kezdődhet a szabadság! Álmodni sem lehetne szebb helyet. A teraszosan kialakított domboldalról fantasztikus kilátás nyílik az öblön túl a nyílt vízre. Letáborozunk a fák alatt, és percek alatt belakjuk a parcellánkat. Már áll az elősátor, kikerülnek a székek, nyugágyak és a grillsütő is előkészítve. 3 km a város. Be kellene menni friss halért a piacra, meg körül is kellene nézni a környéken. Csak hát innen elmozdulni?! De jó lenne most egy kismotor vagy legalább egy bicikli. Ha már Ön is találkozott hasonló problémával, akkor érdemes lesz elolvasnia az alábbi írást.

 

Hogyan szállítsunk biztonságosan kerékpárt vagy kismotort?

Hódít a kerékpáros turizmus, és nem csak vidéken. Már a nagyvárosokban is egyre több kiépített kerékpárút van, melyeken komplett városlátogató túrákat lehet tenni, a forgalmi dugók és a parkolási gondok mellőzésével. Szeretné megismerni Párizs, Madrid vagy Brüsszel nevezetességeit kerékpárról? Akkor nem árt tudni a következőket.

Hol helyezhetjük el a kerékpárokat?

Személyautóknál általában a tetőre szerelt kerékpártartót használják szállításra. A lakóautók esetében az amúgy is 280-320 cm-es magasság miatt ez a megoldás nem jöhet szóba, marad tehát a belső tárolótérben, a garázsban való elhelyezés, vagy az autó hátfalára szerelt kerékpártartón történő szállítás. Kempingbuszok esetében a tartót a hátsó ajtó egyik szárnyára szerelik, de ez a megoldás legfeljebb két kerékpár szállítását teszi lehetővé. Lakókocsiknál, ha nem a vontató járműre pakoljuk a bringákat, akkor a hátfal mellett szóba jöhet a vonóháromszögre  szerelt tartó is.

Melyek a  garázsban szállítás előnyei?

Az elmúlt években egyre több lakóautót terveztek és gyártottak úgy, hogy az autó hátsó részében - általában a dupla ágy alatt - egy hatalmas tárolóteret alakítottak ki. A szakzsargonban csak garázsnak nevezett csomagtartó hátulról vagy két oldalról nagyméretű ajtókon át hozzáférhető. A garázsban szállításnak számos előnye van. A kerékpárok például nincsenek kitéve az időjárás viszontagságainak. Köztudott, hogy menet közben a lakóautó mögött örvénylő levegő miatt a hátfal mindig a legkoszosabb. Esőben, sárban, poros úton a hátfalon elhelyezett kerékpárok szinte a felismerhetetlenségig képesek elkoszolódni. Senki sem szereti kerékpár mosással kezdeni a túrát, nem beszélve arról, hogy a mozgó alkatrészeknek sem használ a víz, a sár vagy a por. A garázsban négynél több kerékpár is elhelyezhető. Biztonságos rögzítésükről mindig gondoskodni kell! A FIAMMA kínálatában is szerepelnek olyan könnyen és gyorsan kezelhető tartószerkezetek, melyek a biztonságos szállítást szolgálják. A garázs a nagy ajtókon keresztül kényelmesen be- és kipakolható, és ami nagyon fontos, a kerékpárok kívülről nem láthatók, ezért a lopás kockázata minimális. Az autó hossza, külső megjelenése változatlan marad. Tény, hogy a kerékpárok elég nagy teret vesznek el a garázsból, de szállításuknak és tárolásuknak ez a legegyszerűbb és legbiztonságosabb módja.

Hogyan használjuk a kerékpártartót?

Azoknál a lakóautóknál, ahol nincs garázs, a kerékpárokat a hátfalra szerelt külső tartón lehet szállítani. Nagyon fontos, hogy a lakóautó vezetője legyen tisztában azzal, hogy a hátrafelé kinyúló tartó jelentősen megnöveli az autó hosszát, ami négy kerékpár esetén akár 1 m is lehet! Amennyiben tolató radar, vagy kamera van az autóra felszerelve, fokozott óvatossággal kell tolatni, mert a tolatóradar érzékelői "ellátnak" a kerékpártartó alatt, ezért téves jelzést adhatnak, illetve nem jelzik időben az akadályt. A kerékpárokat célszerű egy erre a célra speciálisan szabott vízhatlan ponyvával letakarni, ami nem csak a szennyeződések ellen véd, hanem a lopás kockázatát is csökkenti.

Mit kell tudni a kerékpártartókról?

Ezek a szerkezetek általában 2-4 kerékpár biztonságos szállítására alkalmasak. Fontos, hogy könnyűek legyenek, de nagy szilárdságúak, ezért ötvözött alumínium csövekből hajlítják őket. A bicikli kerekeit egy sínbe kell fektetni, és hevederekkel leszorítani, a vázat pedig egy szorítóbilincsben végződő kar rögzíti a tartóhoz. Négy, különböző hosszúságú kar használható, attól függően, hogy a kerékpárt melyik sínben helyezzük el. Minden kötés kézzel meghúzható és oldható, ami egyszerű kezelhetőséget tesz lehetővé. Léteznek olyan tartók, melyek alapról 2 kerékpár szállítására szolgálnak, de bővíthetők. További sínek és tartókarok felszerelésével 3-4 bringa befogadására is alkalmassá tehetők. A tartók teherbírása természetesen a szállítható kerékpárok számától függ. A gyártók átlagosan 15 kg-ot számolnak egy biciklire, ezért egy négyes tartó maximális terhelhetősége 60 kg. A tartók a lakóautó típusától, a hátfal kialakításától függően különböző magasságokba kerülhetnek. Előfordulhat, hogy a kerékpárokat akár 1,5 m magasba is fel kell emelni és biztonságosan rögzíteni, ami nehéz és kényelmetlen feladat. A FIAMMA mérnökei ezért találták ki a "liftes" kerékpártartót. Egy csörlős szerkezettel a talajszint közelébe engedhetők le a sínek, így már könnyen ráemelhetők és rögzíthetők a kerékpárok, aztán visszaemelhetők az eredeti szintre. Mint ahogyan a lakóautóknak, lakókocsiknak, így a kerékpártartóknak is számos fajtája van. Csak a FIAMMA, amely a legelismertebb márka ezen a piacon, 50 féle kerékpár-  és motortartót gyárt. A típusok egyik fele általánosan használható, másik fele specifikusan egy-egy márkához vagy egyes típusokhoz lett kialakítva. Mielőtt kerékpártartót választ, győződjön meg arról, hogy az Ön járművéhez létezik-e speciális típus, mert az fog a legjobban illeszkedni hozzá!

Hogyan kell a kerékpártartót felszerelni?

Előfordulhat, hogy a lakókocsik, lakóautók hátfalára már a gyárban felszerelték a rögzítő síneket vagy tappancsokat. Ebben az esetben csak a hozzá illeszthető tartót kell megvenni és felhelyezni. Ez csupán a kerékpártartó összeszereléséhez szükséges műszaki érzéket igényli. Az általában rajzos használati utasítás részletesen elmagyaráz mindent, feltétlen kövesse azt! Amennyiben a gyári rögzítési pontok nincsenek kialakítva, szakműhelyhez kell fordulni. Egy rosszul felszerelt kerékpártartó életveszélyes lehet! A szilárd rögzítés mellett a beázás megakadályozására is ügyelni kell. Fontos szempont, hogy ha kerékpárokat szállítunk, azok nem takarhatják el a hátsó fényeket, ezért célszerű középre és a lámpák vonala fölé helyezni a tartót. Ha van hátsó ablak, lehetőleg az maradjon nyitható. Vigyázat! Amennyiben a hátsó ablak úgynevezett "kikattintós" rendszerű - vagyis becsukni csak úgy lehet, ha egészen kilendítjük, majd visszaengedjük - könnyen úgy járhatunk, hogy nem csak az összes kerékpárt, hanem még a tartót is le kel szerelni ahhoz, hogy az ablakot újra be tudjuk csukni.

Mire figyeljünk, ha kempingbuszon szállítunk kerékpárt?

A furgonokból, mint pl. Fiat Ducato, Citroën Jumper, Ford Transit stb. kialakított kempingbuszokban általában nincs akkora hely, hogy a kerékpárokat belül tudjuk szállítani, ezért csak egy külső rögzítés jöhet szóba. Hátul kétszárnyú ajtó van, aminek nyithatónak kell maradnia, ezért a tartót csak az egyik szárnyra rögzítik úgy, hogy a lámpák és a rendszám látható maradjon. A síneket asszimmetrikusan kell felszerelni, hogy a kerékpárok ne lógjanak ki a jármű mögül. Az ajtók nyitása és zárása fokozott körültekintést igényel! Lejtős terepen az ajtó a rászerelt tartóval és kerékpárokkal könnyen ki- vagy becsapódhat komoly sérülést okozva emberben vagy más járműben.

Hogyan szállítsunk kismotort?

Ha szerencsénk van, és befér, akkor a legjobb és legbiztonságosabb a lakóautó garázsában szállítani. A garázsban szállítás előnyeit korábban már részletesen taglaltuk. A megfelelő rögzítéséről természetesen gondoskodni kell, amihez kiváló eszközök kaphatóak. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a gyári ajánlástól függően a motor maximális tömege 100-150 kg között lehet. A kerékpárokkal ellentétben egy kismotor beemelése a garázsba már nehézséget okozhat, ezért szükséges egy rámpa, amin fel lehet tolni a járművet. A hátfal mögé szerelt motortartók már az alváz megerősítését igénylik. Ezeket a szerkezeteket 120-200 kg-os motorokra méretezik, ennél nehezebb motorokat csak utánfutón lehet szállítani.

Mit kell tudni az alvázra szerelhető motortartókról?

A lakóautók hátsó kinyúlása egyébként sem kevés, hát még egy motortartóval meghosszabbítva. A nagy terhelés miatt rendszerint az alváz megerősítésére is szükség van. A tartók általában egy motor szállítására alkalmasak, legfeljebb 1-2 kerékpár még rárakható. Az alváz hátsó nyúlványához fixen hozzá van csavarozva, de létezik olyan konstrukció is, ami könnyen levehető, ha nincs rá szükség. A motortartókat nem szerelik magasra, hogy könnyebb legyen feltolni rá a motort, ezért a takarás miatt a hátsó fényeket meg kell ismételni, a rendszámot pedig látható helyre rögzíteni. Szereléskor a gépjárművön is ki kell alakítani egy elektromos kapcsolódási pontot, ami a vonóhorgokéhoz hasonló aljzatot jelent. A kempingbuszokra szánt motortartókat úgy alakítják ki, hogy a hátsó ajtók síkja alatt legyenek, így az autók nyithatók maradnak, ha nincs fent a motor. A megnövekedett terhelés miatt ajánlott a hátsó tengelyt légrugókkal is kiegészíteni, ami a lakóautó felépítményét állandó magasságon tartja, és javítja az autó menetstabilitását. A légrugókról részletesen olvashat ITT!

Mire használhatók még a kerékpár- és motortartók?

Egy külön adapterrel a kerékpártartók egyes típusai például sílécek szállítására is alkalmassá tehetők. A kerékpárok, illetve a kismotor helyére 180 és 500 liter közötti műanyag tárolóboxok is felszerelhetők arra az esetre, ha nem lenne elég hely az autóban.

Végül néhány jó tanács:

Mielőtt elindul, mindig győződjön meg arról, hogy a kerékpárok vagy a kismotor biztonságosan vannak-e rögzítve! Egy elszabadult kerékpár súlyos baleset forrása lehet. A lopás megakadályozása érdekében a kerékpárokat mindig zárja le, ne csak egymáshoz, hanem a tartóhoz is. Vegyen le minden olyan alkatrészt, ami könnyen leeshet, lerázódhat, vagy a menetszél lesodorhatja. Ilyenek például egyes lámpák, vagy a rápattintható sárvédők stb. A szakkereskedésekben kapható vízhatlan ponyvával megvédheti a bicikliket vagy a motort  a szennyeződésektől.
Ne feledje! Egyes országokban a hátsó kinyúlás miatt a kerékpár- és motortartókon a 40x40 cm-es fehér-piros ferde csíkozású tábla használata kötelező!