LAKÓAUTÓK TAVASZI FELKÉSZÍTÉSE
A tavasz beköszöntével minden lakóautósban elkezd bizseregni valami, menni kellene valahová. De előtte a kocsikat, - elsősorban a leállítottakat, - fel kell készíteni. A télen is használt autókkal nincs sok dolog, de a felbakolt, kiszerelt akkumulátorú, esetleg forgalomból ideiglenesen kivont járműveken van mit tenni az első indulásig.
A napfényes tavaszi napok megérkeztével az első feladat a kocsi jó átszellőztetése. Ilyenkor lehet megvizsgálni, hogy nem ázott-e be a téli esőzések-havazások során, vagy nem költöztek-e be bogarak a hosszú pihenő alatt. Ezek a napok a legalkalmasabbak az előző szezonban elhatározott, de valami miatt elmaradt kisebb módosítások-javítások elvégzésére. Hogy tudjunk mozogni az autóban, helyére kell rakni a matracokat és ülőpárnákat, be kell csukni a szekrények és a hűtő ajtajait, melyek szellőztetés miatt voltak szétrakva illetve kinyitva télen. Ne feledjük el a téli takarólemezeket sem levenni a hűtő külső szellőzőnyílásairól.
Következő lépésben a bakolást lehet kivenni. Ezt nagyon óvatosan kell végezni, hiszen a kb. 3 tonna súlyú autó mozgatása veszélyes művelet. A munka megkezdése előtt győződjünk meg róla, hogy a kézifék be van húzva és a sebességváltó 1-esbe, vagy hátramenetbe van állítva. A feladatot tengelyenként hajtjuk végre úgy, hogy a két oldalon felváltva, kis lépésekben engedjük le az alvázat. Így elkerülhetjük, hogy deformálódjon. Előtte célszerű a kerekekben a nyomást ellenőrizni, és ha kell, korrigálni.
Ellenőrizzük le a motorolaj, a fékolaj, a fagyálló szintjét, az abroncsok profilmélységét, töltsük fel az ablakmosó tartályát, szereljük fel az ablaktörlő lapátokat.
Az akkumulátorokat beszerelés előtt le kell takarítani, az elektrolit szintjét leellenőrizni, és ha kell, desztillált vizet utántölteni, elvégezni az utolsó téli töltést. Beszereléskor a sarukat vazelinnel vékonyan le kell kenni. Elsőnek mindig a pozitív sarut szereljük fel és csak utána a testet. (Ezzel elkerülhető, hogy a csavarkulccsal zárlatot okozzunk.) Ha van riasztója a kocsinak, és annak szirénáját külön akkumulátor táplálja, akkor azt is be kell kapcsolni.
Most már beindíthatjuk a motort. Járassuk pár percig és ellenőrizzük, hogy minden rendben működik-e. Külön figyelmet fordítsunk a gépkocsi lámpáinak és a felépítmény akkumulátor töltés ellenőrzésére. Ez utóbbiról a vezérlő panelen győződhetünk meg. A motor leállítása után, - ha lehetőség van rá - csatlakoztassuk az elektromos hálózatra a felépítményt és ellenőrizzük a töltések és a fogyasztók (lámpák, hűtő, stb.) működését.
Ekkor az autó már mozgásképes. Ha a kerekek alatt szintezőék volt, arról különös körültekintéssel guruljunk le. Az óvatosan megtett első méterek során ellenőrizzük a fékek működését.
Mielőtt elkezdenénk a vízrendszer feltöltését, ellenőrizzük le, hogy a tartály fedelek a helyükön vannak és a leeresztő csapok el vannak-e zárva. Kombi kazánok esetén könnyen elfeledkezhetünk a víztelenítő mágnes szelep kézi elzárásáról (ezt csak a felépítmény akkumulátor csatlakoztatása után lehet megtenni). A friss víztartályt nem kell tele tölteni, elegendő a próbákhoz és az első túrához szükséges mennyiséget beengedni. A vízrendszer bekapcsolása után hosszan engedjük meg valamennyi csapot, hogy a levegő kimenjen a csövekből. Közben vizsgáljuk meg a csöveket és szerelvényeket, hogy nem csöpög-e valamelyik.
A gázrendszer felélesztése előtt győződjünk meg, hogy valamennyi fogyasztó el van-e zárva. Ezután szerelhetjük fel a nyomáscsökkentőt és nyithatjuk meg a palack szelepét. A fogyasztókat egyenként kapcsoljuk be és próbáljuk ki. A vízmelegítő indításához az elektromos és vízrendszernek is működnie kell. Kombi kazán esetén a fűtés a meleg víztől függetlenül is kipróbálható. Ne csodálkozzunk, ha a fogyasztók nem elsőre indulnak, a csövekben lévő levegőnek előbb el kell távoznia. A próbák után zárjuk el a palack szelepét.
Ezzel a legfontosabb rendszerek készek az indulásra. Természetesen egy sor más feladat is van még. Ki kell próbálni, illetve le kell ellenőrizni néhány segédrendszert (ha van), a légrugókat, a riasztót, az invertert, fel kell szerelni a műholdvevőt és antennát, stb., elemeket kell tenni hőmérőbe, órába, az elektronikus számzáras széfbe…
Indulás előtt fel kell szerelni a konyhát edényekkel és az induló élelmiszerkészletekkel, helyükre kerülnek az ágyneműk, ruhák és a szükséges használati tárgyak. De ez már nem szorosan a lakóautó felkészítéséhez tartozik, inkább az úti előkészületekhez.
Szezon előtt javasolt a felépítmény érintésvédelmi és gáztömörség felülvizsgálata szakszervizben. Ez ma már nálunk is a műszaki vizsga feltétele. Külföldön általában kétévente írják elő és a mi műszaki és környezetvédelmi vizsgánkat jelző matricához hasonlót ragasztanak a kocsikra. Nálunk sajnos még igazolást sem mindenhol adnak a vizsgálatról. Ilyenkor célszerű az alapjármű esedékes éves szervizét is megcsináltatni.
Lehetnek adminisztratív feladatok is. Ha a járművet ősszel ideiglenesen kivonattuk a forgalomból, azt vissza kell helyeztetni. Határozott időre történt kivonás esetén, a megadott határnappal automatikusan visszahelyeződik. Ilyenkor csak azzal kell törődni, hogy a kötelező biztosítást újra megkössük, vagy aktiváltassuk a szüneteltetettet. Ha határozatlan időre vonattuk ki a forgalomból, vagy a határozott idő lejárta előtt akarjuk visszahelyeztetni el kell menni az Okmányirodába és ott - érvényes műszaki vizsga birtokában- pár perc alatt 2300 Ft-ért elintézik a formaságokat. Ilyenkor kérhetik a kötelező biztosítás igazolását. A teljesítmény adóval nem kell törődni, azt az Önkormányzat automatikusan kiveti.
Szezon előtt célszerű leellenőrizni a jármű forgalmi engedélyének érvényességét, hogy közúti ellenőrzés során elkerüljük a kellemetlenséget. Jogosítványunk érvényességéről sem árt meggyőződni, bár ez már nem a lakóautó felkészítéséhez tartozik.