A LAKÓAUTÓ PARKOLÓKRÓL
Amikor lassan harminc éve kezdett a lakóautózás intenzíven fejlődni a lakóautósok körében kialakult egy szokás, - melyet valószínűleg a praktikusság mellett anyagi megfontolások is motiváltak - hogy kempingen kívül, közterületeken éjszakázzanak. Erre az első példák döntően az autópályák melletti pihenőkben (természetesen, ahol engedték, így Ausztriában és Németországban), a Calais-i kikötő parkolójában és Norvégiában adódtak. De később más helyeken is megjelentek a csak éjszakára leálló lakóautók. (Budapesten egy időben az olasz lakóautósok előszeretettel éjszakáztak a Parlament mellett a Kossuth téren.) Ez szükségessé tette nyilvános szerviz pontok - leürítő és feltöltő helyek - kialakítását is. Az elsők a német autópályák benzinkútjai mellett jelentek meg.
Később a jelenség annyira általánossá vált, hogy valamilyen választ kellett adni a nyilvánvaló igényre hiszen mára több, mint egymillió lakóautó szaladgál európa útjain. Sok helyen a turisztikailag frekventált övezetekben egyszerűen megtiltották a lakóautók parkolását (sőt egy időben a Francia-Riviera-n a lakóautók közlekedését is a tengerparti úton, de ezt senki sem vette komolyan), és ennek vastag vasrudakkal foganatosított magasságkorlátozással adtak nyomatékot. Máshol kialakítottak - általában a települések központjától távolabb - külön parkolókat ezeknek a járműveknek. Innen már csak egy lépés volt, hogy ezekbe infrastruktúrát (szerviz pontot, sőt néhol áramcsatlakozási lehetőséget, WC-t, tusolót is) telepítsenek, esetleg időszakos, vagy állandó személyzetet biztosítsanak. Ezekben már, sokszor a kempingek díjával összemérhető, parkolási díjat kérnek.
Innen a dolog kezdett általánosan elterjedni és mára már talán a tízezret is meghaladó számú regisztrált hely van Európában. Ezek egy része magán kezelésben üzemel, de számos önkormányzat is létesített és üzemeltet ilyen parkolókat. Sok helyen Kresz-tábla, vagy külön tájékoztató felirat is segíti a megtalálásukat.
Megnevezésük még több országban nem igazán alakult ki. A legfrappánsabb (és rövidebb) a német "Stellplatz", mely a leállítani (stellen) és a hely (Platz) szavak összevonása. Hasonlóan szimpatikus az angol megállás (stop) és éjszakai (overnight) szavak rövidített összevonásával kialakult "stop-over". Sokkal kevesebb fantáziáról tanúskodik a francia "Aire de services camping-car" (szolgáltató terület lakóautóknak), az olasz "area sosta" (parkoló terület) vagy a spanyol "estacionamiento da autocaravans" (parkoló lakóautóknak). Szimpatikus még az “oázis” szó, mellyel egy olasz honlapon találkoztam. Magyar név még nem terjedt el. Van kísérlet a "lakóautó-kikötő" szó bevezetésére, mely hangulatával és a vitorlázásra utaló analógiával nagyon is megfelelne, de a nyolc szótag kicsit elrettentő. Ha már szeretnénk valamit bevezetni, szerintem az legyen könnyen használható, azaz rövid. Egyes Internetes honlapokon a „port” szóval is lehet találkozni, ami szintén a „kikötő jelleget” adja vissza. A továbbiakban az éjszakázás lehetőségét biztosító helyekre, - akár van feltöltés-leürítésre lehetőség, akár nem, - a "camper-port" szót fogom használni. Ez ugyan idegen szó, de rövid és jól kifejezi azt, amiről szó van. (A magam részéről az önmagában is túl hosszú „lakóautó” szó helyett is szívesen használom a „camper”-t.). Ahol csak a feltöltés-leürítés szolgáltatás áll rendelkezésre, azt „szerviz pont”-nak, ahol csak a nappali parkolás lehetősége van meg, azt „parkoló”-nak fogom nevezni.
A camper-portok definíciója nem olyan egyértelmű, mint a kempingeké. Ez utóbbiaknál a zárt terület, a folyamatos, vagy időszakos recepció/biztonsági szolgálat, az egységenként rendelkezésre álló 50-150 m2, - általában füvesített - terület, az elektromos csatlakozás, a zuhanyozás és WC lehetősége, a szemétgyűjtés azok a minimális ismérvek, aminek meg kell felelni. Ezek megteremtése csak jelentős beruházással és magán, vagy önkormányzati tulajdonú területen oldható meg és vállalkozás keretében működtethető. Ezért ezek a létesítmények stabilak, több évre, vagy évtizedekre készülnek és könnyen katalogizálhatóak.
A camper-portok esetében sokszor minimális befektetéssel, gyakran közterületen alakítják ki a létesítményeket, vagy egyszerűen csak megengedik, hogy egy üzlet, vendéglő, közintézmény parkolójába lakóautók beálljanak. Előfordul az ingyenes, vagy a fizetendő díj levásárlását, a vendéglőben történő lefogyasztását is lehetővé tévő konstrukció is. Ezeket azután a saját, vagy szomszédos telken történő építkezés, egy útvonal korrekció, területrendezés, építési övezet átsorolás, egy forgalmi rend változás vagy akár csak az útburkolati jelek újrafestése eltüntetheti a térképről. Mivel viszonylag új dologról beszélünk, katalogizálásuk is csak tíz éve kezdődött, az adatbázisok szegényesebbek, nem alakult ki a szakértő szervezetek (ACSI, ADAC stb.) által egységes értékelési szempontok alapján lebonyolított auditálás rendszere. A fellelhető adatbázisok és katalógusok gyakran vegyesen sorolják fel a camper-portokat és a szerviz pontokat, sőt néha még parkolókat is tartalmaznak. A jó helyek még ma is sok esetben csak lakóautósok között szájhagyománnyal terjednek. Ez a két ok magyarázza, hogy a camper-port katalógusok megbízhatósága sokkal gyengébb, mint azt a kempingek esetében megszokhattuk. Sokkal kevesebb adatot tartalmaznak, GPS koordinátákat csak korlátozottan adnak meg, a megközelíthetőség leírása gyakran hiányzik, vagy értelmezhetetlen.
Míg a nemzeti kempingklubok, vagy a nagy kempingkatalógus kiadók kiadványai alapján kiválasztott kempingeket, tapasztalatunk szerint 90% feletti valószínűséggel meg lehet találni és nagy meglepetés csak ritkán éri az embert, addig a lakóautó parkolók esetében sokkal-sokkal rosszabb ez az arány. Itt kiemelt fontosságúak a helyi kiadványok, az internetes oldalak, illetve a mobiltelefonos alkalmazások, azok jobban tudják követni a változásokat.
Az első Stellplatz Führer-t 2003-ban adta ki a német autóklub, az ADAC. 2012-ben ez a kiadvány már 4000-nél több helyet sorol fel 31 országban, döntő többségük Németországban található. Mint legnagyobb tradícióval rendelkező kiadó, már valamilyen értékelést is ad és számos esetben a GPS koordináták is szerepelnek a kiadványban. Honlapja: www.adac-shop.de. Beszerzése interneten több webáruházban lehetséges, ára 32 € + postaköltség. Itthon a Kempingvilág is forgalmazza. A katalógushoz 2011 óta csatolják az 1600 kempingben és 400 camper-portban elő- és utószezonban kedvezményt nyújtó ADAC CampCard-ot is.
A camper-portokkal igen kiterjedten foglalkoznak a német lakóautós magazinok. A Promobile (www.promobil.de) honlapján jó két tucatnyi ország több ezer camper-portjára interaktív keresési lehetőség áll rendelkezésre. A Reisemobil International honlapjáról elérhető Boardatlas is 32 ország több ezer camper-portját sorolja fel a keresés lehetőségével (www.bordatlas.de/liste.php). Ez az adatbázis a legnagyobb GPS gyártók készülékeibe érdekes pontként (POI) betölthető file-okban van a www.bordatlas.de/overlays.php honlapon. Erről a weblapról érhető el az a .kmz file, mellyel szélessávú Internet kapcsolat birtokában a camper-portokat a Google Earth műholdas felvételein lehet megjeleníteni.
A Francia Kempingklubok Szövetsége (FFCC) is már legalább öt éve publikálja Le Guide Officiel Aires de Services Camping-Car nevű kiadványát, melyben 8500 szervizpontot és lakóautó éjszakázásra alkalmas helyet sorol fel. Ezek döntő többsége Franciaországban található, de tájékoztatnak 32 más európai országban - köztük Albániában és a Baltikum országaiban, de Nagy-Britanniában és Írországban nem- található helyekről is. Franciaországban kicsit bonyolultabb a rendszer, mint más országokban, vannak ugyanis alrendszerek.
Először is van kb. 500 olyan kemping, mely lakóautóknak 8-14 € között biztosít éjszakázási lehetőséget 2 fő számára, leürítési és feltöltési lehetőséggel. Az áramcsatlakozás, a helyi adó nem szerepel az árban. További személyek éjszakánként 1 €-t fizetnek. A rendszer neve Le Stop Accuiel Camping-Car és igénybevételének feltétele a délután 6 óra utáni érkezés és másnap 10 óra előtti távozás. Ez a kedvezmény csak bizonyos időszakokban biztosított.
Ezen túl France Passion néven 17 éve működik egy, az egész országot lefedő, mára 1700 helyből álló rendszer, mely döntően vidéki környezetben lévő helyeken, szőlőültetvényeken, pincészetek területén, farmokon, üzletek és vendéglátó helyek parkolóiban és más helyeken lakóautó tulajdonos tagok számára max. 24 órás ingyenes parkolási lehetőséget biztosít minden infrastrukturális támogatás nélkül. Három nyelvű (francia-német-angol) honlapjuk a www.france-passion.com linken érhető el, ahol lehet tagnak jelentkezni. Ennek feltétele a jelentkezési űrlap kitöltése és a március elsejétől következő év húsvétig érvényes katalógus megvétele (ez kérhető csak francia, vagy három nyelvű változatban, ára jelenleg 29 €). Ezért megküldik az adott évre érvényes tagsági kártyát, egy a kocsira kiragasztandó matricát és a térképet is magában foglaló katalógust. A helyeken érkezéskor és távozáskor egyszerűen csak be kell köszönni a háziaknak. A táborhelyek színvonala elég változó, sok helyen előzetes megbeszélésre lehet étkezést rendelni, vagy az üzletekben, pincészetekben vásárolni. A katalógust minden esetben gondosan kell tanulmányozni, mert lehetnek kikötések az érkezés időpontjára, vagy a hét egyes napjai, vagy bizonyos időszakok ki lehetnek zárva. Itt találhatunk információt a megközelítés nehézségeit (földút, keskeny, vagy meredek út) illetően is.
Spanyolországban a kempingklubok szövetsége (FECC) 2011-ben adott ki először spanyol, portugál és francia camper-portokat felsoroló kiadványt. Az egyenlőre nem egészen száz oldalas füzetecske Guía FECC de estacionamientos de Autocaravanas néven jelent meg és a Szövetség honlapján (www.guiacampingfecc.com) felsorolt linkek mögötti könyvüzletláncoknál van esély a beszerzésére. Itt is van egy France Passion-hoz hasonló rendszer, Espana Discovery néven. Katalógusukban csak valamivel több, mint 100 helyet sorolnak fel és 20 €-ba kerül.
Olaszországban igen nagy hagyománya és kiterjedt hálózata van a camper-portoknak. Ezek minősége, mérete és ára igen széles skálát fed le. Általában elmondható, hogy igen szűkösek és nagyon szorosan állnak be a kocsik, egyetlen szabály érvényes: a szomszédnak ki kell tudnia nyitnia az ajtaját. Sok helyen nem engedik (gyakran nem is lehetne) az előtető kiengedését, vagy kempingbútor kirakását. Ezekben a parkolókban a díj szezon- és létszámfüggetlen és tipikusan 10 és 20 € között van éjszakánként. Több helyen korlátozott számban külön díjazás ellenében elektromos csatlakozás is rendelkezésre áll. Hivatalos katalógus nincs, - ahogy kempingkatalógus sincs - de a www.arcipelagoverde.it webhelyen osztrák, szlovén, francia, görög, sőt török és tuniszi lehetőségek mellet több ezer olasz parkolót, szervizpontot és camper-portot is felsorolnak az alapvető szolgáltatásokkal és GPS koordinátákkal. Ezt évente többször frissítik és mára igen tekintélyesre duzzadt. Sok adata lakóautósok bemondásán alapszik és esetenként elavult lehet. A lista tömörített (zip) fájlban letölthető. Ez utóbbiban a jó 480 oldalas pdf dokumentum mellett egy .kmz kiterjesztésű file is található, mellyel szélessávú Internet kapcsolat esetén a helyek Google Earth programban műholdas légifelvételeken is megjeleníthetőek. Sajnos mindez csak olaszul áll rendelkezésre.
Az egyik legismertebb európai kempingkatalógus kiadó, a holland illetőségű ACSI viszonylag későn mozdult rá a témára, de akkor nagyot lépett. Első camper-portokat felsoroló katalógusa 2012-ben jelenik meg. A két kötetes kiadvány az előzetes információk szerint a 2301 előszezoni kedvezményt adó CampingCard kemping mellett Európa szerte 8500 camper-portot sorol fel az ACSI és a Holland Lakóautóklub (NKC) tagjainak gyűjtése alapján. A kiadvány az ACSI webáruházában (webshop.acsi.eu) 24.95 €-ért kapható. Magyarországon valószínüleg az ACSI kiadványok forgalmazásával foglalkozó Karavándor Kft-nél és esetleg a Suwenor Kft-nél lesz kapható. Ehez az adatbázishoz egyenlőre nem tartozik készülékbe áttölthető GPS adat file.
A Brit-szigeteken nem sok szervezett lehetőség van a kempingen kívüli éjszakázásra. Az ADAC 2009-es Stellplatz Führer-e talán két tucat helyet sorol fel, azok is mind karavánparkokban találhatóak, a womo-sp adatbázis ennél sokkal gazdagabb. Az Egyesült Királyságban egy másik módja fejlődött ki a kempingnél kisebb komfortú és ezzel sokkal olcsóbb éjszakázásnak. A két nagy kempingklub, a The Caravan Club (www.caravanclub.co.uk) és a The Camping and Caravanning Club (campingandcaravanningclub.co.uk) mindegyike kb. 2500-2500 kisméretű, max. 5 egység befogadására engedélyezett táborhelyet támogat, melyeket csak klubtagjaik vehetnek igénybe lakókocsival, vagy lakóautóval. Ezek Certficated Location, illetve Certificated Sites és Listed Sites néven futnak és a klubok katalógusaiban szerepelnek. Általában farmokon üzemelnek, de van golfpálya parkolójában, egészségügyi intézmény, kisebb kastély vagy akár pub kertjében és számos más helyen. A minimális kötelező infrastruktúra a vízvétel és leürítés lehetősége és a szemétgyűjtés. Ezen kívül lehet áramcsatlakozás, esetleg WC és/vagy zuhany. A táborhelyek minősége elég széles skálán mozog. Az éjszakázás költsége 2006-ban villany nélkül 4-7 £, villannyal 1-1,5 £-tal több volt, amikor a normál kempingekben 10 és 20 £ között fizettünk, gyakran kedvezményesen is. A klubokba külföldiek is beléphetnek akár egyetlen szezonra is a honlapokon keresztül. A The Caravan Club esetében évi 42 £, a The Camping and Caravanning Club esetében 39 £ az éves tagdíj, mely két egy címen lakó felnőttre érvényes, ehhez jön 10 £ egyszeri belépési díj. A tagság a kis táborhelyekhez történő hozzáférésen túl további kedvezményeket (25-35 % engedmény a saját üzemeltetésű kempingekben, a klub katalógusa, havonként megjelenő magazin, hozzáférés a tagoknak fenntartott webhelyekhez, stb.) biztosít.
Természetesen mára már az internetes oldalakkal karöltve az okostelefonos alkalmazások nemcsak, hogy elérhetőek a témában, de a legtöbbet használt tájékozódási forrássá is váltak. A legnépszerűbb oldalak és a hozzájuk tartozó appok a következők: park4night.com, campercontact.com, promobil.de/stellplaetze/stellplatzsuche. Nagy előnyük ezeknek az alkalmazásoknak, hogy a felhasználók kommentjei alapján tudjuk felmérni az egyes parkolók valós, és szerencsés esetben naprakész adottságait. Regisztráció után lehetőség van arra is, hogy magunk is feltöltsünk véleményeket, fényképeket.
Mint a francia Le Stop Accuiel Camping-Car hálózat és a brit karavánparkok esete is mutatja számos kemping rámozdult a lakóautók egyszerűsített éjszakáztatásának lehetőségére és az úton lévő lakóautók számára feltöltés-leürítés biztosítására. (Sok helyen a szerviz pontok nagy része kempingekben van.) Az említett példákon túl számos helyen Olaszországban és máshol biztosítanak - megfelelő díjazás ellenében - ilyen szolgáltatásokat kempingek. Általában szegényesebb infrastruktúrájú területet különítenek el, vagy a bejárat melletti parkolót használják erre a célra.
A lakóautók számának jelentős növekedése az utóbbi években egy új fajta igényt generált. Erre a válasz még nem mindenhol kristályosodott ki és messze nem olyan egységes, mint a kempingek rendszere. Mindenesetre évről-évre jelennek meg újabb megoldások és bővül a lehetőségek tárháza.