LAKÓAUTÓZÁS TÉLEN
A lakóautó tulajdonosok körében természetes törekvés, hogy ha már a járgányt a gyárban fűtéssel látták el, akkor ne csak a forró nyáron használják, hanem akár télen is. És ennek valóban semmi akadálya, mindössze egy alaposan átgondolt téli felkészülést kell végigcsinálni, majd a használat során kiemelkedően ügyelni az időjárás következményeire. Egyre több olyan kemping van Európában, ahol felismerték az igényeket és folyamatosan állnak át az egész éves nyitva tartásra.
Tehát a lehetőségek adottak, egy kis vállalkozó kedv, odafigyelés kell, és máris élvezhetők a téli lakóautózás örömei. Vegyük sorra, hogyan is célszerű előkészülni!
MŰSZAKI ADOTTSÁGOK, HŐSZIGETELÉS
A modern lakóautók műszaki adottságaiknál fogva alkalmasak arra, hogy akár mínusz 20°C mellett is bennük éjszakázzunk. A felépítmény falait alkotó szendvics szerkezetű anyag hőszigetelési képessége a legjobb téglákéval vetekszik. A lakótér ablakain a rolós sötétítők javítják a szigetelést és egyre több az olyan autó is, amelyet dupla padlóval készítenek. Egyedüli tennivalónk a vezetőfülkén és annak ablakain a szigetelés megoldása. Mind a belső hőszigetelő paplanok, mind a külső takaró kapható a kereskedelmi forgalomban (pl. Fiamma Thermoglas és Coverglas) és együtt tökéletes szigetelést nyújtanak, valamint a külső takaró használata mellett az ablakok lejegesedését is elkerülhetjük.
Fontos kérdés még a szennyvíztartály fagymentesítése. Drágább autókon a fűtést kivezetik a padló alatti tartályhoz is, de egyébként nekünk kell arról gondoskodni, hogy ne fagyjon be a víz. Ezt legegyszerűbben az erre a célra kitalált adalékoló anyagok előírás szerinti mennyiségben történő hozzáadásával érhetjük el.
FŰTÉS
Az autók fűtését vagy gázos Truma, vagy gázolajos Webasto készülékekre bízzák a gyártók. A gázosnál arra kell ügyeljünk, hogy az alacsony hőmérsékleten cseppfolyósodó propánnal töltsük fel a palackokat és nem árt a két palackot összekötő Duomatic használata sem. Így elkerülhető, hogy a farkasordító hideg éjszaka közepén pizsamában kelljen átkötni a rendszert a tartalék palackra. A Webasto az üzemanyag tankból használja a gázolajat, és automatikusan leáll, ha kevés a gázolaj a tartályban. Ezért megállás előtt célszerű az autót teletankolni, valamint a készülék prospektusából tájékozódni a várható fogyasztásról. Nem szabad elfelejtenünk, hogy mindkét rendszer levegő keringető ventillátorai éjjel-nappal fogyasztják az áramot. Ezért vagy 230 V-on töltsük az éjszakát, vagy csak 100%-os állapotú, teljesen feltöltött és legalább 100 Ah teljesítményű lakótér akkumulátorral vágjunk neki az útnak. Indulás előtt bármelyik akkumulátoros cégnél percek alatt letesztelik az akkumulátorunkat.
A lakóautók fűtésénél az egyik legfontosabb szempont az, hogy a jól szabályzott kazán és az állandó szellőző nyílások biztosította levegőkeringés meglegyen. Soha ne tömítsük el a nyílásokat, mert ez a relatíve kis légtér miatt életveszélyes lehet! Sok esetben a kazán kéménye a tetőre van kivezetve, ilyenkor célszerű ezt meghosszabbítani, hogy egy nagyobb hóesés se takarhassa el.
Ha a fentieket elvégezzük, akkor már elég jó esély van arra, hogy kellemes melegben, működő víz- és elektromos rendszerrel rendelkező autóban töltsük az időnket. De hátra van még a téli közlekedésre való felkészülés is, ami persze nagyon hasonlatos a személyautóval szokásoshoz, mégis néhány fontos eltérésre hadd hívjuk fel a figyelmet.
TÉLI GUMI, HÓLÁNC
Kezdjük a téli gumival. Az agyonismételt reklámok szerint is 7°C alatt már célszerű ezeket használni. A német szaklapok által elvégzett tesztek alapján a következő típusokat kiemelten ajánljuk: Uniroyal Snow-Max, Continental Van-Contact Winter, Michelin Agilis Alpin. (A teljes teszt a Promobil 2022/11 számban található.) Aztán persze ügyeljünk arra, hogy a tavasz beköszöntével a téli gumikat tegyük el nyári álmot aludni, mert melegben nagyon hamar elkopnak.
Előfordulhat olyan helyzet, amelyet csak hólánc segítségével tudunk megoldani, meg bizonyos országokban télen az autó kötelező tartozéka is a lánc. Fontos, hogy olyan láncot vegyünk, amelyet kifejezetten kisáruszállító járműhöz terveztek és így ellenáll a nagyobb nyomatéknak is. A hipermarketekben kapható kommersz láncokon – még ha méretben esetleg passzolnak is a gumijainkra – lehet, hogy egy megforgás után elpattan egy gyengébb szem és máris a féltengelyről szedegethetjük le a maradékot. Még otthon célszerű elpróbálni, hogyan kell a láncot felszerelni, és az sem árt, ha egy pár munkáskesztyűt is magunkkal viszünk a művelethez.
Minden indulás előtt győződjünk meg róla, hogy a tetőn nincs jég vagy hó, mert ezek menet közben lerepülve súlyos balesetet okozhatnak! Az eltávolításokhoz szükséges kefét vigyük magunkkal.
A téli sporteszközök szállításához a legkényelmesebb megoldást a garázsos autók nyújtják. Ennek hiányában esetleg a kerékpártartókra felszerelhető síléctartó jöhet számításba illetve a tetőn elhelyezhető boxok.
Vezetéstechnikai kérdések megvitatására jelen kis írásunk nem vállalkozik. Elég legyen annyi jó tanács: néhány éves téli személyautós tapasztalattal, egy kis gyakorlással a frissen leesett havon egy nagyáruház parkolójában, és türelmes, megfontolt vezetéssel megoldhatjuk a nehéz helyzeteket.