HORVÁTORSZÁG

Az ismertető 2013-as, személyes tapasztalatok alapján készült.

1. OdajutásHorvátország térképe

Horvátország, mint szomszédos ország megközelítése egyszerű. A közös határszakaszon öt átkelési lehetőség kínálkozik, melyek száma Horvátország EU csatlakozásával valószínűleg nőni fog. Hogy melyik átkelőt választjuk, erősen függ attól, hogy honnan indulunk, hová akarunk megérkezni, tervezünk-e fizetős autópályát használni. A legelterjedtebben használt útvonal az M7-es autópályán Letenyén keresztül vezet.

2. Körutazás hossza, szükséges időtartam, javasolt időpont
Horvátországban 1200 –1500 kilométeres túrával a tengerpart és környezete valamennyi nevezetessége - beleértve a fővárost és a Nemzeti Parkokat (Plitvice, Krka, Paklenica) is - jól bejárható.
Tekintettel a közelségre, Horvátországot már egy hosszú hétvégére is megérheti felkeresni. Az ország alakja miatt igazi körutat nehéz szervezni, bár egyik irányban a szigeteken, másik irányban a szárazföldön haladva ez is megoldható. Hasonlóan az autópályán bezárva is lehet körutat tervezni. Harmadik lehetőség, hogy Bosznia-Hercegovinán, vagy Montenegrón keresztül lehet zárni a kört. Egy részletes bejáráshoz több hétre van szükség, melyet magától értetődően növelnek az elmaradhatatlan strandolásokra felhasznált napok. Az időjárás május elejétől október közepéig kedvező, a kempingek java része is így van nyitva. Már az elő- és utószezonban is kell zsúfoltsággal számolni, a csúcsszezonban (július-augusztus) a nagy meleg, a szárazság és a zsúfoltság lehet kellemetlen.

Sokak által nem ismert érdekesség, hogy Dubrovnik felé haladva Neumn-nál pár kilométeren Bosznia-Hercegovinához tartozik a tengerpart. Ezért csak kétszeres határátkeléssel lehet eljutni Dubrovnikba.

3. A lakóautózás elterjedtsége, ismertsége
Horvátországban, nagyon elterjedt a lakóautózás, de az utakat járó lakóautók egy-két kivétellel mind külföldiek. Európa minden nagy és kis kempinges nemzete képviselteti magát a főszezonban. A szokásosnál sokkal több lengyel és cseh kocsival találkozhatunk.

4. Utak minősége, útjelzések
Az utak minőségére nem lehet panasz. Természetesen ez nem mindenhol érvényes a települések belső útjaira és a távoli területekre vezető utakra. A Zágráb – Split – Ploce autópálya megépültével jelentősen csökkent a forgalom a párhuzamos utakon.
Az útjelzések kielégítőek, bár a lakott településekről kivezető utakat néha nehéz megtalálni. Új kiadású autóatlasz mindenképpen ajánlott, de GPS-es navigáció teheti igazán biztonságossá a tájékozódást.

5. Parkolás
A városok belső területein itt is nehéz parkolni, sok a fizetős terület, de azért némi gyaloglás árán mindig lehet megoldást találni. Az utak mentén alig van pihenő hely, WC-vel pedig talán nem is találkoztunk.

6. Forgalom, közlekedési sajátosságok
A forgalmi viszonyok megfelelnek az itthoninak, helyi utakon a hazai autósok talán kicsit agresszívebbek. Elég sok teherautó és kamion járja az utakat.

7. Kempingek, kempingkártyák használata
Horvátországban kb. 200 jelentősebb kemping van országszerte, melyeket a nagy kempingkatalógusok szerepeltetnek. Ezen kívül nagyon sok kis kemping üzemel házak kertjében. Némi túlzással vannak területek, ahol minden második fán hirdetnek ilyen táborhelyet. A nagy kempingek szinte kizárólag a tengerparton vannak, többségüknek saját strandja van. A Magyarországgal határos északi országrészben nincs egyetlen táborhely sem. A tengerparton kívül csak Zagrábban és a nemzeti parkoknál találhatunk néhány kempinget.

Előszezoni kedvezményt számos kemping kínál, de az egy euró körüli idegenforgalmi adóval és a regisztrációért felszámolt díjjal általában ezek is 18 euró körül jönnek ki. Közép- és főszezonban horrorisztikus árak fordulnak elő. Nem ritka a 40-50 euró sem két fő éjszakázásáért. Ezért általában a nyugat-európai színvonalat, vagy annál is jobbat biztosítanak közvetlenül a tengerparton.

Szinte mindenhol földes, köves az altalaj, füves hellyel alig találkoztunk. Sok a jó fekvésű, hangulatos hely. A parcellák általában elég tágasak lakóautóhoz is. Nemzetközi kempingigazolványt (CCI) személyazonosításra általában, letétre mindenhol elfogadnak, kedvezményt csak néhol adnak rá.

8. Turisztikai célpontok, fényképek
Horvátországot elsősorban nyaralási célpontként tartják számon. Akárhol verünk tábort a tengerparton, 40-50 kilométeres körzetben biztos, hogy találunk valamilyen, általában nem is egy turisztikai nevezetességet.

Sibenik  Trogir  Dubrovnik

A történelmi városok (Porec, Rovinj, Pula, Rijeka, Zadar Sibenik, Trogir, Split, Dubrovnik, Caftat) mellett korábbi halászfalvak sokasága ma többé-kevésbé megtartva régi hangulatát üdülőhelyként funkcionál. Ezekben mindenki találhat számára érdekes részletet. Ezen kívül számos korábban, vagy csak az elmúlt évtizedekben célzatosan üdülőhelynek kiépült település várja a látogatókat. Külön hangulata van a szárazföld előtt húzódó szigeteknek (Krk, Cres, Rab, Pag, Hvar, Korcula, stb.).

A szárazföld belsejében lévő településeken kevesebb nevezetesség várja a látogatókat. A fővároson, Zágrábon túl az Isztrián lévő Pazin, esetleg Karlovac említhető meg. A Magyarországtól délre fekvő területek alig kínálnak látnivalót.

Split  A Plitvicei tavak  A Krka vízesés

Nagyon értékes nemzeti parkokat találhatunk az országban. Ezek közül is kiemelkedőek a Plitvicei tavak, a Krka folyón kialakult mésztufa gátak, és a Paklenica nemzeti park. Különlegesség a Kornati szigeteken kialakított nemzeti park. Érdeklődésre tarthat számot a Dráva mentén létrehozott nemzeti park is, bár az nem jellegzetesen lakóautós célpont.

A nevezetes nagy célpontok mellett lehet találni kisebbeket is. A hegyi utakon autózva számos szép és vadregényes helyet járhatunk be. Ilyen a Karlovactól Plitvice felé vezető út mellett Slunj előtt a Rastoke nevű hely, ahol egy pár négyzetkilométeres területen vízesések, apró tavak, malmok alkotnak mesébe illő idillikus környezetet.

Horvátország a naturizmus őshazája, és e tekintetben mind a mai napig a legszélesebb kínálattal rendelkező úticél.

Slunj  Pirovac  Cavtat

9. Éjszakázó helyek
Horvátországban tudomásunk szerint nem szabad kempingen kívül éjszakázni. Számítani kell a rendőrség fellépésére.

10. Lakóautós infrastruktúra kiépítettsége
Szinte minden nagy kempingben van vízvételi, chem-WC ürítési és szennyvíz leeresztési lehetőség. Kempingen kívül ilyennel nem találkoztunk. Lakókocsi-lakóautó értékesítő telepet, alkatrész boltot vagy szervizt nem láttunk. A katalógusok kevés éjszakázásra is alkalmas lakóautó-parkolót sorolnak fel. Azok nagy része a tengerparton van, és valamelyik kempinghez kötődik. Gázpalacktöltési lehetőség korábban volt, most nem tudjuk, mi a helyzet. A Campinggas palackokat, vagy patronokat szinte minden kemping üzletében forgalmaznak.

11. Bankkártya elfogadás
Benzinkutaknál mindenhol, kempingekben csak a nagyobb helyeken, a szupermarketek döntő többségében elfogadják a nálunk használatos és Magyarországon kibocsájtott kártyákat. Majd minden településen található ATM.

12. Autópályák, díjak
Az elmúlt években nagy erőfeszítések árán kiépítették a Zágráb – Split – Ploce és a Zágráb – Rijeka szakaszokat. Előbbi továbbépítése Dubrovnikig tervezett, de a Boszniával folyó jogi vita miatt egyelőre húzódik. Az autópályák fizetősek, a megtett úttól függ a díj, elég magas a tarifa: Letenye – Zágráb 62 HRK, Zágráb – Karlovac 33 HRK. A lakóautókat III. kategóriába sorolják.

Neum

13. Üzemanyagárak
Horvátországban az üzemanyagárak érzékelhetően alacsonyabbak, mint itthon. Literenként 1.22-1.25 euró volt május-júniusban a gázolaj ára. A különböző kutak áraiban az eltérés nem jelentős.

14. Belépők
Horvátországban talán kevesebb helyen szednek belépőt, mint Nyugat-Európa többi országában. Az árak az ottaniakhoz viszonyítva hasonlóak, vagy magasabbak. Dubrovnikban különösen magasak. Elvileg nincs szenior kedvezmény, de ha az ember szenior jegyet kér, néha adnak alacsonyabb áru diák vagy csoportos jegyet. Ez 20-30 %-ot jelenthet. A teljes árú belépőjegy felnőtteknek Plitvice NP 110, Krka NP 90, Vransko Jezero NP 20 HRK. Zadarban a harangtorony 10, a Szent Mária templom múzeuma 25, Sibenikben a Szent Jakab templom 10, Trogirban a katedrális 20, Dubrovnikban a Rektori palota 75, a Sponza palota 25, a Dominikánus templom 30, a városfal 90 HRK.A Krka Nemzeti Parkban a nagy hajóút 130, A Dubrovnik - Mlini - Caftat hajókirándulás 120 HRK. (1 HRK = 40 HUF, 7.5 HRK = 1 EUR).

15. Bolti, vendéglői árak
Az élelmiszer árak a nagy szupermarket hálózatok boltjaiban talán kicsit magasabbak a hazaiaknál. Önellátás esetén a speciális magyar alapanyagok kivételével, minden megkapható. A nagyobb kempingekben van jól felszerelt szupermarket.
A nagyobb kempingekben vagy környékükön mindig van snack-bár és/vagy étterem, bár ezek előszezonban gyakran nincsenek nyitva. Az utak mellett, a településeken is sokkal találkozik az ember. Árakról nincs információ.

Skradin

16. Turista információk
Minden jelentősebb településen van turista információs iroda, ahol a település térképe ingyenesen megszerezhető és szóbeli tájékoztatást is adnak. Egyes helyeken programfüzet vagy ismertető is rendelkezésre áll. A városokban csak elvétve találkozik az ember a látnivalókat ismertető táblákkal. Az utak mentén és a településeken belül útbaigazító táblák jelzik a nevezetességeket.

17. Nyelvhasználat
A kempingek recepcióin és a turistainformációs irodákban általában beszélnek angolul és/vagy németül. A bolti eladókkal vagy az utcán járó emberekkel azonban kisebb esély van ezeken a nyelveken szót érteni.

18. Szubjekív értékelés
Horvátország mindenképpen az első számú nyaralóhely, mindenkinek jó szívvel ajánlhatjuk, aki
 - kedveli a köves-sziklás tengerpartot,
 - nyitott mind a természeti szépségekre, mind a városok adta élményekre,
 - nyáron jól viseli a meleg időjárást,
 - vállalja a magasabb költségeket, és
 - idő hiányában előnyben részesíti a rövid odavezető utat.
Naturalisták számára különösen kedvező célpont.
Akinek csak korlátozott idő áll rendelkezésére, az is szinte mindenhol találhat valamilyen turisztikailag is érdekes helyet.