KANÁRI-SZIGETEK
Az ismertető 2000-2008 között repülős utakon gyűjtött információk alapján készült!
Az Afrika nyugati partjainál lévő, Spanyolországhoz tartozó Kanári-szigetek lakóautós szempontból különleges célpont. Ez az egyetlen olyan Európához tartozó terület, ahol egész télen a mi fogalmaink szerint nyárias az időjárás, a tengerpartokon éjjel ritkán kerül a hőmérő 10 °C alá. Némi kompromisszum árán egész évben lehet fürödni a tengerben, ugyanakkor a Ráktérítő közelsége miatt az éjszakák hossza karácsony táján is csak kb. 14 óra.
A szigetcsoport hét jelentős szigete összesen 7500 km2 területen fekszik. A négy nagy (Tenerife, Gran Canaria, Fuerteventura és Lanzarotte) adja a turizmus döntő részét, de az útikönyvek szerint a három kicsi (La Palma, La Gomera és El Heiro) is természeti szépségek sorával várja látogatóit. A szigetcsoport vulkáni tevékenység eredményeként jött létre, egyes területeken még a XX. században is volt jelentős kitörés, és több helyen ma is jelentkeznek a vulkáni tevékenység jelei.
1. Odajutás, tranzit országok
A kompok hagyományos indulópontja a spanyolországi Cadiz kikötője (Budapesttől légvonalban 2500 km), ahonnan 1,5 - 2 napos kompolással lehet eljutni a szigetekre. A közel-múltban megnyitottak egy új vonalat Tarfaya-ból (Marokkó), mely mindössze 110 km-re (4 óra) van a legkeletibb sziget (Fuerteventura) fővárosától, Puerto del Rosario-tól. A marokkói Tanger több dél-spanyol kikötőből és Gibraltárból érhető el alig egyórás kompolással. Marokkó a Tanger-Fes-Rabat-Casablanca-Marrakech-Tarfaya turisztikailag is értékes útvonalon 1600 kilométer autózással szelhető át.
(Marokkó az utóbbi időben a nyugat-európai lakóautósok mind kedveltebb célpontja, a rénszarvasok és bikák mellett egyre több járművön jelenik meg az ország jelképe, a teve.)
2. Körutazás hossza, szükséges időtartam, javasolt időpont
A nagy távolság és bonyolult odajutás miatt ez esetben akár több hónapos túrát érdemes csak szervezni (esetleg Marokkóval kombinálva). A szigetek mindegyike megérdemel 1-2 hetet pusztán a látnivalók miatt. De egy Kanári-szigetekre tervezett út elsősorban a pihenésről, strandolásról szól. Az egyes szigeteket, méretüktől is függően pár száztól mintegy ezer kilométer autózással lehet bejárni. A szigetek között kompjáratok közlekednek, melyek 1-8 órás utak.
Bár az egész év alkalmas, azért tipikusan a téli szezon jöhet számításba, hogy a nagy utat vállaló bátor vándor el tudjon csípni egy kicsit a télből.
3. A lakóautózás elterjedtsége, ismertsége
A turizmus a gazdaság legfontosabb ágazata. A vendégek szinte kizárólag a szállodákra, bérelt vagy saját tulajdonú apartmanokra, időszakos üdülési jogra alapuló repülős utakat veszik igénybe. Ennek ellenére évről-évre mind több lakóautóval lehet találkozni a szigetek útjain. Ezek döntő többsége spanyol, de nemcsak a helyiek, hanem számos anyaországi jármű is járja az utakat. Meglepően sok külföldi, elsősorban német, de olasz, osztrák, holland lakóautóval találkozhatunk.
4. Utak minősége, útjelzések
A nagyobb szigeteken hosszabb-rövidebb autópálya szakaszok vannak, melyek a fővárosokból illetve a repterektől kiindulva a tengerparti üdülőhelyeket igyekeznek összekötni. Az autópálya hálózat fejlesztése folyamatos, de a nehéz terepen lassan halad. A főutak vonalvezetése általában kedvező akár lakóautóval történő autózáshoz is, de néhol a terepviszonyok miatt számolni kell nagyon kanyargós és meredek utakra is. Az alacsonyabbrendű utak között viszont van jópár, melyeket személykocsival is csak nehezen lehet járni. Nem szabad elfelejteni, hogy a kis területű szigeteken nagyon magas hegyek is vannak. Tenerife-n 2300, Gran Canaria-n 1900 méter magasra is visznek főutak. Az utóbbi években komoly erőfeszítéseket tettek az útburkolatok feljavítására - nem eredménytelenül. Mára alig találkozhatunk kátyús utakkal. Az útjelzések kielégítőek, de komolyabb térkép beszerzése mindenképpen szükséges.
5. Parkolás
A városok belső területein itt is nehéz parkolni, sok a fizetős terület. Az üdülőövezetekben általában elegendő a parkolóhely, de itt is esetenként keresgélni kell. Az utak mellett a tengerparton vannak parkolók, de ezek gyakran nem aszfaltozottak. A hegyi utakon a terepviszonyok miatt elég esetlegesen kerültek kialakításra a kiállók.
6. Kempingek, kempingkártyák használata
A spanyol kempingklub katalógusa szerint mindössze három kemping van a szigeteken (kettő Gran Canaria-n, egy pedig Tenerife-n). A szigeteket járva láttunk további táborhelyeket is (pl. Lanzarotte-n vagy egy teljesen új helyet Tenerife-n a Playa de la Tejita mellett), de így sincs sokkal több, mint fél tucat. És ezek is vagy üresen állnak, vagy helyi állandók népesítik be. Az árak kb. megegyeznek a főszezoni spanyol árakkal, úgy 20 € körül éjszakázhat két felnőtt lakóautóval. Tenerife-n az új kemping elég komoly, 20 %-os engedményt ad az FICC kártyára és a hosszabb tartózkodást további engedményekkel honorálja.
7. Forgalom, közlekedési sajátosságok
Az autók jelentős része kis személykocsi. Ezek közül az újabb évjáratúak általában bérautók, melyeket csak a bérbeadó cég matricája különböztet meg esetlegesen. Ezek gyakran lassan és bizonytalanul közlekednek. A helyiek inkább régebbi kocsikkal járnak, és sokan közülük agresszíven előzgetnek a kanyargós utakon is. Elég sok terepjáróval is lehet találkozni. A szép számú taxi szinte kivétel nékül Mercedes, és nem csak a településeken közlekedik, hanem a kiránduló helyeken is megfordul. Nagyon sok a turistabusz és a különböző szervezésekben közlekedő mini- és mikrobusz. A keskeny és kanyargós utakon előzésre szinte nincs is lehetőség.Tenerife-n nagyon jó és elég gyakran közlekedő autóbuszhálózat üzemel. Erre alapozva nem kell mindig a lakóautót használni, egy-egy leálló helyről meglátogathatóak a nevezetes helyek.
8. Éjszakázó helyek
A szigeteken a lakóautós élet a vadkempingezésen alapszik. Az elhagyott és a felkapottabb tengerpartokon is nagyon sok lakóautót, lakókocsit lehet látni. De sok helyen tucatszámra állnak a tengerparti parkolókban, akár lakott helyeken is, sőt egy-két éjszakára az üdülőterületek utcáiban is le lehet állni. Különösen az elhagyottabb helyeken táborozók jelentős része életvitelszerűen használja lakókocsiját, lakóautóját, bár itt sajnos nincs semmilyen infrastruktúra. A hosszabb időre kitelepült helyiek is és a távolabbról érkezett turisták is generátort vagy szolárt használnak. Beszélgetve német kollegákkal említették, hogy nagy gond a víz beszerzése. A szigeteken egyébként is ivóvízből hiány van, és a csapvíz sok helyen annyira kezelt, hogy még teafőzésre sem alkalmas. A víz utánpótlás megszervezése különösen hosszabb leállások alkalmával okozhat gondot, ilyenkor valamilyen segédjármű (pl. robogó) sokat segíthet. A vadkempingezésnél fontos gáz utánpótlása biztosítható, de át kell állni a helyi palackok használatára, ami szerelést is igényel.
A hírek szerint az egyes szigetek hatóságai különbözőképpen viszonyulnak az egyre terjedő vadkempingezéshez. Tenerife-n toleránsabbak, és a földrajzi adottságok is kedvezőbbek, Gran Canaria-n esetenként fellépnek ellene. Általánosságban a tendencia a visszaszorítás irányába mutat, de amíg nem épülnek ki a kempingek - és ez sok évig eltarthat még -, nem valószínű, hogy érdemben tenni tudnak ellene.
9. Lakóautós infrastruktúra kiépítettsége
Ilyesmiről nem igazán beszélhetünk a Kanári-szigeteken.
10. Bankkártya elfogadás
Szinte mindenhol elfogadják a nálunk használatos és Magyarországon kibocsájtott kártyákat.
11. Nem szokásos turisztikai célpontok, fényképek
A Kanári-szigetek a változatos tengerpartok és a nagy, kopár vulkáni hegyek világa. A homokos tengerpartokat vegyesen vagy a szél által Afrikából hozott sárga vagy a vulkáni kőzetekből helyben keletkezett fekete homok borítja. Nagyon sok az éles lávaköves partszakasz. Strandolásra leginkább Fuerteventúra keleti és északi partszakasza alkalmas, ahol sok-sok kilométeren húzódó szabadstrandok várják az arrajárókat. De Gran Canaria déli részén, Maspalomas homokdűnéi vagy Teneriffe egyes partszakaszai is kedvelt helyek. Sok esetben egy-egy alig százméteres homokos partszakasz köré épültek az üdülő települések, és ilyenkor a strand a település szerves részévé vált. Nagyon népszerű a szigeteken az épített medence. Minden valamirevaló szálloda, apartman ház, sőt számos magán nyaraló is rendelkezik saját medencével. Sok helyen a tengerparton találhatunk nyilvános medencés strandot. Máshol a tengerpart sziklái között gátakkal alakítottak ki a hullámzástól védett, természetes medencéket.
Szinte minden szigeten ezer métert meghaladó vulkáni hegyek találhatóak. Tenerife-n van Spanyolország legmagasabb pontja, a 3718 méter magas Teide. 2300 méterről egy függővasút viszi fel a turistákat (csak megfelelő időjárási viszonyok esetén jár) 3550 méterre, ahonnan a fővárosban (Santa Cruz de Tenerife) előre beszerzett engedély birtokában lehet felkapaszkodni az utolsó 170 méteren a csúcsig. Az engedély hiányában a 3500 méteres magasságban lehet hosszabb-rövidebb kirándulást tenni a kiépített ösvényeken. Az érzékelhetően ritka levegőben ez elég megerőltető. A függővasút alsó állomásától pár kilométerre nem túl nehéz terepen körbejárhatóak a La Roques sziklaképződmények.
A vulkáni hegyekből számos nevezetes szurdok vezet le a tenger felé. Egyik legismertebb a Maska völgy Tenerife-n. Nagy élmény 1200 méterről először busszal leereszkedni a 600 méteren lévő településhez, majd gyalog tovább a tengerig, ahonnan hajóval lehet eljutni a tenger fölé 400--500 méterrel magasodó sziklafalak alatt Los Gigantes-be. Kevésbé nehéz kirándulás vezet, szintén Tenerife-n, Adeje-től a Branco del Inferno szurdokba. De kínálkoznak autós és gyalogos kirándulások Gran Canaria-n is pl. a Roque Nubio szikláihoz, vagy a sziget legmagasabb pontjára, az 1949 méter magas Pico de las Nieves-hez. Lanzarotte legismertebb látványossága a Timanfaya Nemzeti Park, ahol bizonyos vulkáni tevékenységek ma is megfigyelhetőek.
Számos település büszkélkedhet régi épületekkel. Tenerife-n Icod és Orotava utcáin sétálva csodálhatunk meg szép spanyol erkélyeket és belső udvarokat. Gran Canaria-n Teror városának főutcáját szegélyezik ilyen házak. Fuerteventurán a sziget belsejében Betancuria és a régi főváros, La Olivia idézi a régi időket.
12. Autópályák, díjak
A szigeteken autópálya vagy útdíjjal nem találkoztunk.
13. Üzemanyagárak
A Kanári-szigeteken jó 20 %-kal olcsóbb az üzemanyag, mint Spanyolországban, és még többel a nyugat-európai országok döntő többségénél. 2008 februárjában a gázolaj ára 0,75-0,78, a 95-ös benzin ára 0,80-0,82 € körül járt literenként.
14. Belépők
A függővasút menettérti jegye a Teide-re 24 €, a Branco del Inferno-ba 3 €-ért engedik be a turistákat. Szednek belépti díjat olyan más nevezetességeknél is, mint Icod-ban a sárkányfa melletti botanikus kert, a Loro Park Puerto de la Cruz-ban, vagy Lanzarotte-n a Timanfaya Nemzeti Parkban.
15. Bolti, vendéglői árak
Az élelmiszer árak nagyjából megfelelnek a Spanyolországban tapasztaltakkal. Nagyon sok, különböző karakterű éttermet, snack bárt találhatunk mindenfelé, elsősorban az üdülőövezetekben. Árakról nincs információnk. Aki önellátásra rendezkedik be, jól támaszkodhat a helyben beszerzett alapanyagokra.
16. Turista információk
A jelentősebb településeken van turista információs iroda, ahol legalább a település térképét és néhány, a környéket ismertető brossúrát, programfüzetet meg lehet kapni. Az utcákon gyakran osztogatnak programokat, nevezetességeket, éttermeket, szórakozó helyeket hirdető reklámanyagokat. Célszerű a túra előtt útikönyvekből jól felkészülni.
17. Nyelvhasználat
Mivel a szigetek a turizmusból élnek, mindenhol beszélnek valamennyire angolul vagy németül. Akik nem, azoknak is nagy gyakorlata van a kézzel-lábbal kommunikálásban, így valahogy mindig megértethetjük magunkat.
18. Szubjektív értékelés
A Kanári-szigetek lakóautóval csak hosszabb túrára ajánlható:
- elsősorban a téli időszak "kiváltására" nyárias környezetben,
- sok természeti szépséget kínál,
- rendelkezik történelmi és építészeti emlékkel,
- kiválóan alkalmas pihenésre, vizisportokra,
- időjárása egész évben kellemes,
- számolni kell a vadkempingezéssel és arra fel is kell készülni,
- az odajutás hosszadalmas, bonyolult és drága.
Egy-egy szigetet saját vagy utazási irodán keresztül szervezett repülős úttal bármikor érdemes meglátogatni (a repülőút is mintegy 5 óra) akár egy-két hétre, és ott nagyon tartalmasan lehet lerövidíteni a telet.