NAGY-BRITANNIA
Az ismertető 2006-os, személyes tapasztalatok alapján készült.
1. Odajutás, tranzit országok
Egy lakóautós körút Nagy-Britanniában a szokásos utazásoknál alaposabb előkészítést igényel. Ez kezdődik egyből az oda- és visszautazás megtervezésével. Itthonról a legrövidebb és - az ingyenes autópályák miatt - a leggazdaságosabb az Ausztria-Németország-Belgium útvonalon megcélozni valamelyik kompot. Érdemes a komptársaságok honlapjait idejekorán hosszasan tanulmányozni, mert a járatok árai között nagy különbségek lehetnek. A csatorna alatt átvezető alagútban gázrendszerrel szerelt járművek nem utazhatnak. A legnépszerűbb a Calais-Dover komp - a Budapest-Calais távolság kb. 1500 km, végig autópályán -, a www.poferries.com honlapon tudunk helyet foglalni, illetve bankkártyával azonnal rendezhető a számla is. Az atlanti part számos kikötőjéből elérhető még a brit sziget, az internet segítségével, némi nyelvtudással és türelemmel minden információ beszerezhető.
2. Körutazás hossza, szükséges időtartam, javasolt időpont
Ha Skóciát is meg akarjuk látogatni, akkor a komptól-kompig legalább 3000 km-es távolsággal kell autóznunk. Az oda-vissza útra legalább 2-2 napot kell hagynunk, ezzel együtt egy valamirevaló nagy-britanniai kirándulás esetében legalább 2,5-3 héttel érdemes kalkulálni. Az időpont kiválasztásához két szempontot érdemes figyelembe vennünk: lehetőleg kerüljük a turistáktól túlzsúfolt főszezont, és legyünk tekintettel az időjárási sajátosságokra. A Golf-áramlat és a tengerek közelsége miatt a Közép-Európában megszokottnál jóval kisebb a hőmérséklet ingadozása és számolni kell a széllel és a rendszeres csapadékkal is. Ez utóbbi nem feltétlenül erős esőzést jelent, de célszerű felkészülni arra, hogy szinte bármikor eleredhet egy csendesen permetező eső. Tehát az autóba feltétlenül készítsük be az esőkabátot és a vízálló túracipőt. Összességében javasoljuk az utazást június-júliusra tervezni.
3. A lakóautózás elterjedtsége, ismertsége
A szigeteken nagy népszerűségnek örvend a lakóautózás. A kontinensen jószerivel ismeretlen márkájú járművekkel találkozhatunk az utakon, amelyek utasai lelkesen üdvözlik a társakat. Külföldiek - a turisták számához viszonyítva - kevesen merészkednek át a csatornán, köszönhetően a komp-díjaknak, a drága üzemanyagnak, meg a szokatlan közlekedési rendnek.
4. Utak minősége, útjelzések
Főleg Angliában jó autópálya hálózat várja az utazót. Az alsóbbrangú utak sem jelenthetnek gondot, legfeljebb Észak-Skóciában találkozunk egysávos utakkal, de ott is rendszeresek a szembejövő elengedését szolgáló kiállók. Az útjelzések világosak, érthetőek, de folyamatosan figyelni kell arra, hogy a távolságok mérföldben (egy parkoló, vagy elágazás esetén netán yardban), a sebességek mérföld/órában vannak megadva. Különös számolási tehetséget igényel a hossz- és magasságkorlátozások hüvelyk-láb rendszerben kiírt értékét metrikus számra konvertálni. Érdekes - és nyelvgyakorlásnak is kellemes - az, hogy a forgalomra vonatkozó utasításokat rendszeresen szöveges formában is kiírják táblákra.
5. Parkolás
Lakott területen rendszeresek a fizető parkolók, még a kis településeken is. Az automatába dobott pénzért kapott papírt kell a szélvédő mögé helyezni, a rendszer angol neve: Pay and Display. Sokszor előfordul a magasságkorlátozó kapuval védett parkoló, ilyenkor a lakóautókat a buszok közé száműzik. A nagy városokban és főleg Londonban célszerű a belvárost messze elkerülni és a tömegközlekedést használva megtekinteni a nevezetességeket. Az országutakon a kontinensen megszokotthoz képest kevés a parkoló, ezek egy részébe a magasság korlátozása miatt nem mehetnek be a lakóautók, máshol viszont a teherautókkal kell osztozni a szűk helyen. WC, víz itt szinte sehol sem található. Az autópályákon a benzinkutas parkolók hatalmasak, infrastruktúrával jól ellátottak, de aránylag ritkák és az ott eltölthető idő általában korlátozott.
6. Forgalom, közlekedési sajátosságok
A baloldali közlekedés sokakat riaszt a nagy-britanniai autós nyaralástól. Pedig - fokozott odafigyelés mellett - könnyen megszokható. A fordított irányba forgó körforgalom, a balra kisívben - jobbra nagyívben történő kanyarodás először furcsa és állandó koncentrációt igényel. Az autópálya csomópontok átlátása sem egyszerű feladat. Vigyázni kell megálláskor arra, hogy a lakótér ajtaja nem a járda, hanem a mozgó járművek felé nyílik. A forgalom - Skócia felföldi részétől eltekintve - általában erős, sok teherautóval találkozunk itt is az utakon. Bár lakóautóval nem jellemző a gyorshajtás, de azért nem árt tisztában lenni azzal, hogy sok helyen több kamera felszerelésével és járműazonosítással átlag sebességet is ellenőriznek.
7. Kempingek, kempingkártyák használata
Nagy-Britannia a kempingek szülőhazája. Ennek megfelelően sok és sokféle felszereltségű kemping várja az utazót. Célszerű az évenkénti Utazás kiállításon a brit standon beszerezni az aktuális kemping katalógust (Camping & Caravan Parks in Britain), illetve a következő honlapokon tájékozódni: www.visitbritain.com és a www.caravanclub.co.uk. Az árképzések nagyon különbözőek, de általában 2 felnőtt és a lakóautó éjszakánként kb. 15-20 GBP áron kempingezhet. Az áram csatlakozási lehetőség további 2-3 GBP-be kerül. Sok helyen vannak mosó- és szárító gépek is, egy mosásra 3-4 GBP-t kell szánnunk. Londonban célszerű közvetlen tömegközlekedési csatlakozással bíró kempinget választani (pl. a Lee Valley Campsite). A nemzetközi kempingkártyák elfogadásáról és az elérhető kedvezményekről nincs információnk.
8. Éjszakázó helyek
A kempingeken kívül nem egyszerű Nagy-Britanniában éjszakázó helyet találni a lakóautónak. Elvileg magánterületeken a tulajdonos hozzájárulásával alhatunk, a közterületeken pedig nem, de elhagyatott helyeken, parkolókban általában tolerálják egy éjszaka eltöltését. Skóciában vegyük komolyan az útikönyvek figyelmeztetését: a muslincaszerű, tömegével támadó apró csípős rovarok (angolul: merges) megkeseríthetik az életünket és még a szúnyoghálón is átjönnek. Célszerű helyben vásárolni védekezőszert, mert az itthon szokásosak (pl. Off) sokat nem érnek ellenük.
9. Lakóautós infrastruktúra kiépítettsége
Szinte minden kempingben van vízvételi, vegyi-WC ürítési és szennyvíz leeresztési lehetőség. Kempingen kívül a szennyvizet a nagyobb benzinkutaknál található önkiszolgáló autómosóknál engedhetjük le, ugyanott általában tiszta vízhez is juthatunk. Gázpalack töltési lehetőség az eltérő rendszer miatt nincs.
10. Bankkártya elfogadás
Benzinkutaknál, kempingekben, üzletekben mindenhol elfogadják a nálunk használatos és Magyarországon kibocsájtott dombornyomott kártyákat. Bankjegykiadó automata (ATM) szinte mindenhol található. Miután Nagy-Britannia nem tartozik az Euró övezetbe, így célszerű valamennyi angol Fontot magunkkal vinni, de főleg a bankkártyát használni.
11. Autópályák, díjak
Az autópályák általában nem fizetősek, ahol egy-egy szakaszért pénzt kérnek, ott azt előre jelzik is. Célszerű részletes térképet beszerezni, ahol erről is kaphatunk információkat. Vannak fizetős hidak (pl. Bristolnál a Wales-be átvezető, vagy a londoni körgyűrű Temze hídja), ahol szintén fizetni kell, a lakóautót szerencsére a személyautók közé sorolják, így néhány Fontból megúszható az átkelés.
12. Üzemanyagárak
Sajnos Nagy-Britannia az európai üzemanyag árakról készülő árlisták rendszeres éllovasa: egy liter gázolajért kb. 1 GBP-t kérnek, ami az átlagos európai árakat 30-35%-kal haladja meg.
13. Nem szokásos turisztikai célpontok
Skócia egyik legszebb vidéke a Sky sziget. Ha a hídon közelítjük meg, akkor néhány kilométer múlva balra jelzi a tábla a Kylerhea falut, ahol egy eldugott megfigyelő kunyhóból távcsövön tanulmányozhatjuk a vidrákat, fókákat a természetes élőhelyükön. A táblák folyamatosan jelzik: Otter Haven. Már az odavezető út is gyönyörű - és keskeny, tehát komoly koncentrációt igényel - a házikóból pedig igazán különleges élmény az állatok megfigyelése.
A Sky sziget észak-keleti "ujján" tehetünk egy szép kört. Induljunk Portree-ből északnak az A855-ös úton, majd Stenscholl után egy hegyi úton nyugatnak fordulva vágjunk át a félszigeten. Az út nagyon keskeny, de lakóautóval járható és nem nagy a forgalom. Vállalkozókedvünk jutalmaként a háborítatlan felföldi táj megunhatatlan panorámáját kapjuk. Bakancsot húzva gyönyörű kirándulást tehetünk a hegyek közt. Utunk Uig-tól északra csatlakozik vissza az A855-re.
Oxfordtól dél-nyugatra kb. 25 mérföldre Uffington közelében található a Fehér ló völgye (White Horse Valley), ahol a legrégebbi angliai sziklarajzot csodálhatjuk meg. A lovat ábrázoló mű története 3000 évre nyúlik vissza. Rendszeresen tisztogatják, így a környező dombokról és közvetlen közelről is megnézhetjük. A szépen kiépített parkolóból a legelésző birkák közt sétálhatunk fel a rajzolathoz. A lemenő nap csodálatosan megvilágítja a domboldalt - itt igazán megérinti a látogatót a múlt hangulata. Az éjszakát a lakóautóval a csendes parkolóban is tölthetjük.
14. Belépők
A nevezetességek megtekintésének árait áttekinteni nem egyszerű dolog. Egyrészt vannak a nagy állami múzeumok (pl. a British Museum, a londoni Természettudományi Múzeum és a Tudományok Múzeuma) ahová ingyenes a belépés. Aztán a magánkézben levő neves kiállítások (Madame Tussaud panoptikuma, vagy Warwick-vára) ahová nagyon borsos áron lehet bejutni (Pl. a Panoptikumba egy 5 fős család 100 GBP feletti összeget fizet). Egy átlagos várlátogatás családi jegye 10-15 GBP, de még a liverpool-i Beatles Múzeum is 25 GBP áron tekinthető meg. Aki sok vár-múzeum-nevezetesség megnézését tűzi ki célul, annak érdemes a nemzeti örökség kezelésével megbízott intézmények honlapjait felkeresni (English Heritage: www.english-heritage.org.uk, National Trust for Scotland: www.nts.org.uk, National Trust: www.nationaltrust.org.uk) és megfontolni azt, hogy az éves tagdíj befizetése esetén a belépők ingyenesek.
15. Bolti, vendéglői árak
Ahogy az üzemanyag, úgy az élelmiszer sem olcsó Nagy-Britanniában. A nagy bevásárló központokban a következő árakat fizetjük: gyümölcs-zöldség 2-4 GBP/kg, toast kenyér 0,6-1 GBP, UHT tej 0,4-0,8 GBP/liter, ásványvíz 0,2-0,3 GBP/palack. Egy illatozva hívogató grillcsirke pl. akciósan 3-4 GBP-ba került. A szeszes italok meglehetősen drágák: a jóféle skót whisky palackja 15 GBP-től kezdődik, egy doboz hagyományos angol sör dobozonként 0,6-1 GBP-t kóstál. Egy átlagos éttermi ebédre fejenként legalább 15-20 GBP-t kell szánnunk.
16. Turista információk
Célszerű az alapos előzetes információgyűjtés a www.visitbritain.com honlapról kiindulva, illetve a magyarországi utazási kiállítások brit standján. Persze minden nagyobb városban van információs iroda, ahol szívesen segítenek, de ne lepődjünk meg, ha még egyszerűbb térképekért, ismertetőkért is pénzt kérnek.
17. Nyelvhasználat
Természetesen az angollal lehet legjobban boldogulni, de számítsunk rá, hogy egyes vidékeken olyan angolt beszélnek, amely nyomokban sem hasonlít az iskolában tanultakra. A többi nyelvet (pl. német, francia) csak elvétve beszélik, de minden nevezetességnél találunk ilyen írott információs anyagot. Meglepetésre a Loch Ness Monster Museum-ban még egy kifogástalan magyar nyelvű ismertetőt is a kezünkbe nyomtak.
18. Szubjektív értékelés
Nagy-Britannia egy külön világ, a földrajzi elszigeteltség és a birodalmi múlt hatásai a mai napig érezhetők. Akinek elegendő idő áll rendelkezésére, és el tudja fogadni, hogy az időjárás nagyon változékony, az Skóciában csodálatos tájakat ismerhet meg, végignézheti a történelem páratlan emlékeit, vagy elmerülhet a nyüzsgő nagyvárosok számunkra szokatlan multikulturális forgatagában.